onsdag 7. april 2010

Fjesboka - og språk

Først lurer eg på: ordet "fjes", kjem det fra engelsk "face"?
Uansett synes eg fjesbok er et godt norsk ord. Det gjelder å vise seg fram.

Eg er inne på Fjesboka. Eg er ikkje spesielt aktiv, men eg følger med. Det blir et spesielt språk, med sånne standard fraser og oversettelser.

Status
Eg ser stadig at noen kommenterer andre sin status. Eg har ikkje heilt forstått kva "status" betyr. Eg trur ikkje status-symboler har noe å gjøre med dette.
Eg syntes det var søtt å lese her om dagen at min svoger og mi svigerinne "er nå gift - for 2 timer siden". Eg trudde dei hadde vore lykkelig gift i 30 år, - men bedre seint enn aldri!

Liker
Eg har sett at det eksisterer ei fjesbok-gruppe som vil ha ein "liker ikke"-knapp. Kanskje er det best slik som det er. Eg veit i alle fall av erfaring som lærer at ros virkar bedre enn ris. Det gir bedre effekt å rose med navns nevnelse dei 17 elevene som står fint oppstilt, enn å kommentere dei 3 surrekoppene som vaser omkring.
Det blir noen morsomme effekter med denne "liker"-knappen. Når Anne skriver at "Støvsuging er pyton", og det så straks spretter opp at "Per Anders liker dette", så er vel saken grei. Per Anders får overta støvsuginga for Anne. Men ein kan bli i tvil. Når Anne skriver at pizzaen blei svidd, og "Per Anders liker dette", så kan ei lure på om (1) Per Anders liker pizza, eller (2) han liker svidd pizza, eller (3) han liker at Anne spiste svidd pizza. Vi får bare gjette.

Annonsene til høgre på Fjesbok-sida har også "liker"-knapp. I dag var det bilde av neglesopp.
Der syns eg "liker"-knappen var unødvendig.

Debatt - og muldvarp-virksomhet
Fjesboka  fungerer dårlig som debatt-forum! Eg har deltatt i to debatter her i vinter, om uttalen av årstallet 2010, og om sammenslåing av Agder-fylkene. Og eg har meldt meg inn i gruppene "Folkebevegelsen tjueti" og "Ja til sammenslåing av Aust- og Vest-Agder". Men det er da gørrande kjedelig å bare diskutere med folk som ein er enig med! I begge tilfellene falt eg for fristelsen med litt sabotasje. Eg meldte meg inn i motstander-gruppene, for å få framført mine argumenter. Etterpå meldte eg meg ut igjen, for å ikkje bli telt med i feil statistikk. Det var interessant å lese at ein i "Ja til sammenslåing" kommenterte nettopp det, at diskusjonen var meir interessant i motstander-gruppa, på grunn av muldvarper med gode innlegg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar