søndag 25. april 2010

Vår felles stamfar - Peder Claussøn Friis



Denne karen er min 11t-oldefar, min 10t-oldefar (i 7 ulike linjer) og min 9t-oldefar, og han er også 9t-oldefar til kona mi.
Skal vi arrangsjere et stort slekt-stevne? - Peder Claussøn Friis si etterslekt! Det ville blitt mange! Vi ville sikkert kunne fylle opp Lindesneshallen mange ganger!

Eg synes begrepet "stamfar" er vanskelig å få klarhet i. Men her kunne eg ha lyst til å bruke det: Eg trur Peder Claussøn Friis er stamfar til folk flest i midtre Vest-Agder.



Eg husker han godt fra da eg var liten. Da kjørte vi bil fra Eiken til familien i Mandal langs gamle E-18. Da sto han der i svingen ved kirka på Vigeland, truande, klar til å kaste ein helgenfigur i hodet på oss. Nå er veien blitt til E-39, og er lagt utenom sentrum i Vigeland, så vi ser han ikkje så ofte lenger.


Peder i Svingen  fotografert av Rolf Steinar Bergli (slektsforsker og etterkommer etter Peder)

Det var Gustav Vigeland som laga skulpturen av han, bygd på ein av legendene omkring han, om at han heiv dei katolske helgenfigurane fra kirka så dei blei liggande å flyte ute i Snigsfjorden. Det er neppe sant, men Wikipedia beskriver han som ein streng luthersk prest.

Store Norsk Leksikon har utdypingsartikkel fra Norsk biografisk leksikon ved Jon Gunnar Jørgensen

Norsk Litteraturhistorie (utgitt 1894) er lagt ut på internett. Eg har skrive omtalen av Peder på egen bloggside.


Det er interessant å lese den lærde mannens beskrivelse av sjøormen fra boka " Om Diur, Fiske; Fugle och Træer udi Norrig" utgitt i 1599

1 kommentar:

  1. Here is another American - with much information for you.I, too, go back to Ingeborg Salvesdatter - she was born to Salve Biornsen and his #2 wife Siri Pedersdatter (his #1 was IngeborgJohnsdatter)- he is son of Bjorn Dybo (I am stillchecking for his ancestors!)- and wife Magnild Osmundsdatter (dsk 22 Sept. 1717 Dyboe)- born of Osmund Ommundsen Rugland & Ranni Joensdatter.
    Siri is daughter of Peder Samuelsen Lunde & Ingeborg Siversdatter - who is daughter of Siver Nielsen Haddeland (in Holum)(dsk 12 Jan. 1709.
    I have more if you want it - it's from the Holum bygdebok (plus skifte records).
    Knuhart@comcast.net

    SvarSlett