søndag 18. april 2010

Dei vanskelige tidlige emigrantane

Ei etterlysing denne uka i Rootsweb Message Board

Det såg greit ut i første omgang, med eksakt fødselsdato, navn på barn og navn på foreldre, og et stedsnavn til kontroll.
Thomas Thorisen (evnt Thomasen), født 25. april 1858, av foreldre Karoline Pedersdatter og Thomas Thorisen, ei søster kalt Belle, og så mora Karoline født 27. juni 1827 av foreldre Peder Holmen og Isabelle, med morbror Christian Holmen født ca 1838.
Emigrasjonsåret 1861 er litt vanskelig, dei reiser før FT-1865, før norske emigrasjonsprotokollar, og er ikkje med i 1860 census i USA.
Søk på skipslistene i Norway Heritage gav ikkje resultat.
Familysearch IGI burde gi svaret. Eg prøvde med navn på barn og med årstall, og med navn på foreldre (uten årstall) for Thomas og Karoline, - men ikkje napp. Vel, eg fekk et napp i Mandal. Men når eg sjekka videre, var det for mye som ikkje stemte. Eg sjekka om det kunne vere aktuelle navn på Holmen i Søgne, men fant ikkje noe.

Da var det nok "amerikaniserte" navn. Thomas, Caroline og Isabelle er alle typiske amerikanske navn som dei første emigrantane skifta over til når dei hadde litt for norske navn. Karoline gjetta eg nok kunne vere Kari. Men Thomas kunne vere så mangt. Thoris trudde eg kunne vere Tørres som er vanlig på Sørlandet, og da kunne Thomas gjerne vere Tønnes, også typisk for Sørlandet. Tønnes som blir til Thomas i USA har eg vore borti før. Isabelle sjekka eg opp i FT-1801.. Det var som eg hadde anelse om, et sjeldent navn i Norge (ca 35), bare brukt litt i finare familier. Isabelle var dermed ganske sikkert ei amerikanisering. - Men kva var originalen?

Vel, det blei ikkje meg som knekte den nøtta. Det blei 4vivi. Godt gjort!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar