søndag 17. januar 2010

Familysearch er greit

Eg liker det søkbart -


Mange slektsforskere er skeptiske til Familysearch. Særlig LDS IGI, der databasen både inneholder kirkebokavskrifter og bidrag fra private databaser (submitted by a member of the church).

Eg synes det er et nyttig redskap, når ein kjenner bruken, - og begrensningene.
Det er nyttig fordi det har ein god søkefunksjon. Først må ein finne aktuell kirkebok og aktuell dato. Det kan ein finne med Familysearch. Da er det lett med dei digitale kirkebøkene på internett, å kontrollere data, og å finne fullstendige opplysninger.

Sist veke var det ein norsk-amerikaner som søkte etter Paul Pedersen Li, født 1886 nær Trondheim Brukarforum Eg fant ein aktuell kar, Paul P Lie i emigrantlistene 1997 Digitalarkivet. Det kunne sjå ut som ein Hans Adolf Antonsen Storli fra Bjugn reiste sammen med Paul. Så sjekka eg Familysearch LDS IGI Der søkte eg ganske enkelt på Paul Pedersen, født 1868, Norway og fant denne kandidaten  Dette var altså "submitted", et privat database-bidrag. Da er det ein sjanse for at andre familiemedlemmer er i samme database. Da kan ein klikke på Batch-nummeret og så er ein inne i den private databasen. Med batch-nummer er fordelen at ein kan søke med bare ett fornavn.. Eg fant Hans Antonsen, og for Laura var der 4 kandidater. Da var det tid for å sjekke i kirkebøkene Eg satsa på den yngste først, og den klaffa fint.  Bjugn kirkebok.

Det er mange ulike knep med kombinasjonsøk, både i Familysearch og i Digitalarkivet. Det vil eg komme tilbake til etterkvart.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar