lørdag 16. januar 2010

Etternavn - historie


Det mest vanlige i Norge er å ha etternavn som er 100-150 år gamle
. Loven om fast slektsnavn kom i 1923. Mange hadde noe før begynt å ta i bruk fast etternavn. Det mest vanlige er at etternavnet har forbindelse til ein oldefar som levde 1850-1923.

Mitt etternavn er unntak fra regelen. Det har ein kort historie.

Far min blei født 1914 i Chicago, og blei døpt som Thoralf Skagestad Angel Hansen. Mellomnavnet Skagestad var fra farmor si side, Angel var fornavnet til oldefar, men det var også et mellomnavn til ttt-oldefar. Hansen var slektsnavnet til bestefar, og det var et gammelt slektsnavn.

Bestefar Hans Hansen var bygutt fra Malmø i Mandal, men etter å ha tjent penger i USA, kjøpte han i 1923 gardsbruk på Storaker. Der blei han buande, og var typograf og småbrukar på si. Hansen var etternavnet, men han blei ofte benevnt som Hans Hansen Storaker. Sønnene som var døpt i USA som Skagestad Angel Hansen begynte etter ei stund å skrive seg som Storaker. Dette var det noen av dei andre familiane på Storaker som protesterte på, sidan det var lenge etter loven av 1923 da slektsnavn blei etablert. Far og onklane mine søkte til departemanget, og fekk lov til å ta Storaker i bruk som slektsnavn.

Eg veit ikkje når dette var! Kjenner noen meir til dette? Eg vil vere glad for å få vite fleire detaljar, og om det finst noe dokumentasjon om prosessen.

Vårt slektsnavn Storaker har ei uvanlig kort historie. Bestefars slektsnavn Hansen var uvanlig gammelt. Det går tilbake til Gunder Hansen (1759-1822). Han var sønn til Hans Gundersen Undal (1736-1812). Gunder emigrete til Holland i 1784 og var der i 10 år. Min t-oldefar Bernt blei døpt i Amsterdam i 1790. og etter hollandsk skikk fekk han slektsnavn, Hansen, som faren. Da han i 1795 flytta tilbake til Mandal, fortsatte han og etterkommerane å bruke Hansen som slektsnavn. Dei var håndverkere: blokkmaker, seilmaker, og det vanlige blant disse ellers i Mandal var å bruke patronym (farsnavn). Men Bernt Hansen tok i bruk navneskikken fra Holland med fast slektsnavn.

2 kommentarer:

  1. HaraldS, du skriver en veldig flott og interessant blog. Du er allerede på bloggrullen min. Gleder meg til å følge deg videre.

    mvh
    Vidar

    SvarSlett
  2. Familien fikk bevilling fra departementet 6/11 1957 til å bruke slektsnavnet Storaker. Det står som notat i kirkeboka for dåpen til onkel Øyvind, 26/7 1925, dåp nr 8, side 84: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=39049&idx_id=39049&uid=ny&idx_side=-90

    SvarSlett