tirsdag 16. februar 2010

Å finne rett Ole Olsen

Familysearch betyr familie-søk. Når ein søker på par, kan finne fram med så vanlige navn som Ole Olsen.

Eg søker som regel først på LDS IGI, fordi flest kirkebøker er registrert der. Men for noen kirkebøker veit eg at dei er registrert i LDS VRI, og da bruker eg det først. Søk  på par kan vere å søke etter giftermål, med begge navn, eller dåp med navn på begge foreldre som søkegrunnlag.

Ved ei etterlysninga etter Ole Olsen Langeid i Brukarforum søkte eg etter giftermål for Ole Olsen og Sissel Olsen, og Kongsberg 1804 dukka opp som einaste alternativ. Oppslag i kirkeboka viste at eg var på rett spor. Så var det å bruke kart (gule sider) og FT-1801 for å finne Langeid i nærheten. Eg fant ikkje Langeid på kartet, men i folketellinga, og plassane Håvardsrud og Tronrud fant eg på kartet.

Leitinga etter  foreldrene til Dorothea Ommundsdatter var enkel nok med så spesifikke navn som Ommund Thommassen og Anne Olsdatter. Det ga bare ett aktuelt giftermål, 1808 i Lyngdal. Men når eg skulle finne det andre giftermålet til Anne Olsdatter med Ole Olsen, Kristiansand, lurte eg på om det ville bli mange aktuelle. Det blei det ikkje. Kristiansand 1826 dukka opp aleine, og kirkeboka viste at det var rett par.

Her i dag var det også ei Anna Olsdatter å søke etter. For å finne henne måtte eg søke innafor rett sogn, dvs med rett Batch-nummer.  Det er litt vanskelig i dette området, fordi Hægebostad, Eiken, Fjotland, Kvinesdal og Feda sogn er samla i ei kirkebok. Mange er ført opp bare med gardsnavnet som etternavn. Så her er det fordel å kunne lokalgeografien for å finne fram.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar