lørdag 3. april 2010

Påskenøtter - og aldersrekorder?

I stedet for påskenøtter og krimgåter på TV har eg kost meg med noen påskenøtter på internett.

Ein ungkar på 83 år som far?
Eg trudde eg hadde funne den til nå eldste faren i mitt søk i kirkebøkene, - i kirkebok for Rødøy, Nordland 1853. Eg leste far til nr 45 Birgitta Eline Christine som ungkar Christen Carlsen Telnes, 83 år.


Men, - med 150 % størrelse og nøye studering fant eg at det var nok bare 23 år. Og det var mindre sensasjonelt.

For hobby-detektiven var det likevel morsomt å få til gjennombrudd i ei nøtt som hadde ligge uløyst på nettet i over ein måned med mange innlegg og forsøk. Utfordringa var å finne den norske opprinnelsen til Peder Nicolas Hagen, født 18. nov 1881. Etterlysinga var i Rootsweb, Norway General.
Eg fant ut av det ved å bruke foreldresøk i Familysearch LDS IGI. Et dødfødt guttebarn, Johansen, i Rødøy 1873, var det første sporet av interesse.

Emilie Wold, mor i ein alder av 53 år?
Etter det har eg brukt litt tid på Ole og Emilia Wold.
Spørsmålet er: Kan det stemme at Emily Olesonson (50) ikkje er 50 år, men 59 år, - og at ho er mor til Cornelia på 6 år? Er ho den samme som Ingaber Onnansen (38) i 1850, og egentlig 49 år da?
 Noen interessante navneforandringer. Dei første norske emigrantane til Amerika forandra ofte navna mye. Dei var vant fra Norge med mange ulike stavemåter av navn. Dei presenterte navnet sitt gjerne muntlig. Og skrivemåten blei på ein måte som amerikanerane kunne forstå å uttale.

Det ser ut til at mange Ingeborg fra Norge blei til Emily i USA. Ingeborg er nesten det eineste norske navnet som har et "standard" kortnavn, nemlig Emma (Imma på min dialekt). I Sverige (Lars=Lasse, Nils=Nisse) og USA (Robert=Bob) er "standard" korte kallenavn vanlig.

Det er interessant at det norske gardsnavnet Gvål ser ut til å ha blitt Wal og Wold i Amerika. Gvål er Telemarks overgang mellom vestnorsk Kvål og søraustnorsk Hvaal. Kvål ville eg tru oftast blei til Quale. Men Gvål kan ha blitt til Wal.

1 kommentar:

  1. Jeg vil dele med dere alle her om hvordan jeg får lånet mitt fra Herr Benjamin som hjalp meg med et lån på 400 000,00 euro for å forbedre virksomheten min. Det var lett og raskt når jeg søkte om lånet når ting ble grovt med virksomheten min. Benjamin gir meg lån uten forsinkelse. her er Mr Benjamin e-post / whatsapp-kontakt: +1 989-394-3740, lfdsloans@outlook.com.

    SvarSlett