fredag 7. mai 2010

Mine ungdomssynder - med Familysearch

- som førte til feil slektslinje til Peder Claussøn Friis

Det er kanskje drøyt å snakke om ungdomsynder som blei begått av ein 50-åring. Men som fersk slektsforsker fant eg ut mye med søk på Familysearch, og noe av det gikk eg på arkivet i Kristiansand og sjekka i kirkebøkene, - men ikkje alt. Mi egen anetavle rett bakover sjekka eg. Men sidegreiner og andre relasjoner tok eg litt lettare på.

Ingeborg Salvesdatter var et navn litt innblanda i slekta til kona mi. Ingeborg gifta seg 1756 med Nils Olsen Hogganvik, Mandal. Men kven var foreldrene? På Familysearch fant eg henne i 1731, foreldre Salve Bjørnsen og Siri Pedersdatter. For om mulig å finne søsken, søkte eg så (med samme batch-nummer) med foreldre Salve og Siri, og fant Gunhild i 1733 med foreldre Salve Møl og Siri Pedersdatter . Når eg sjekka på Møll i Holum bygdebok, fant eg at det måtte vere Salve Davidsen (side 462) Øvre Møll gift med Siri Pedersdatter Lindland. Og fra Siri hadde eg slektslinjene bakover til tt-oldefaren Peder Claussøn Friis.
Det stemte ikkje heilt med Salve Davidsen i 1733 og Salve Bjørnsen i 1731. Men resten passa bra, to år i mellom søsken. Dei kom tilbake til Holum, og nede i Mandal var dei kanskje ikkje så kjent med faren David oppe på Møll. Det var nok ein feilinnførsel i kirkeboka -. Så eg førte dette inn i slektsdatabasen min.

Ein slektsforsker-venn hadde Ingeborg i si anetavle, og syntes det var hyggelig at vi hadde felles slektslinjer tilbake til selveste Peder Claussøn. Men nå nylig kom denne slektsforskervennen i kontakt med ein norsk-amerikaner (via Geni). Og denne norsk-amerikanaren hadde slektslinjer som ikkje stemte med mine gjetningar. Eg måtte sjekke grundigare i kirkebøkene. Nå kan jo det gjøres fra dataskjermen heime, så det var fort gjort. Eg hadde bomma fælt. Siri Pedersdatter i 1733 var fra Lunde, og Salve Bjørnsen var fra Boderne (de Danske boder i Mandal). Han var trulig sønn til Bjørn Dybo og Ingeborg, som eg hadde i databasen min fra før.

Det var litt flaut å ta sånn feil i mitt eget nær-område, - og å bli korrigert av ein norsk-amerikaner.
Og min slektsforsker-venn måtte bare konstatere at slektslinja til Peder Claussøn fordufta. Eg kunne bare beklage mine ungdomssynder som slektsforsker -

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar